Fracaso escolar y lectura


Fracaso escolar y lectura  ( by Lectorix)

IMAG0568La lectura es una de las claves del fracaso escolar y no tanto el entorno sociocultural o la relajación en materia educativa. El retraso en la comprensión lectora es un problema generalizado, sobretodo desde la aparición de todas las videoconsolas. Los niños acumulan horas de no-lectura. Esto los lleva a presentar una habilidad menor que sus compañeros. Los niños no establecen la relación entre lo leído en el libro y lo explicado en clase y esto ocurre en todas las materias por lo que la compresión lectora hay que trabajarla de manera multidisciplinar.
Cuando se normaliza la comprensión lectora suelen mejorar las notas en todas las asignaturas, hasta en matemáticas.

El desarrollo de las nuevas tecnologías precisa más que nunca de la comprensión lectora. Es preciso comprender las instrucciones para utilizar la tecnología.

La dificultad radica en servirse de la lectura para crear algo nuevo y para ello hay que haber entendido el significado de lo que se ha leído .Los niños leen de forma mecánica y si se les pide que traduzcan unas líneas , el resultado es un texto sin sentido. El niño no se ha planteado transcribir el significado  y ha hecho una sustitución automática de palabras. Este comportamiento mecánico es el resultado de los procedimientos de aprendizaje de lectura utilizados en que se relacionan letras y sonidos de forma abstracta , frases de muestra sin apenas sentido…

Los materiales preelaborados para aprender a leer que utilizan los profesores tienen varios defectos:

–  no tienen en cuenta los conocimientos previos del niño eliminando sus puntos de referencia , el niño se desestabiliza y fracasa.

– el mecanismo de base consiste en descifrar las sílabas de la manera más automática y rápido posible para interiorizar el proceso.

– los contenidos suelen ser aburridos y no reflejan la realidad de la lengua escrita ni hablada con sujetos abstractos , subordinaciones…

– se utilizan palabras primitivas casi siempre en singular, sin letras superfluas para que funcionen las combinaciones sin problemas , así se acostumbra al niño a no dar importancia a los signos .Leer también consiste en servirse de la ortografía para comprender y al leer en voz alta se descuida este aspecto.

El resultado es una lectura desnaturalizada ya que el juego de combinación es más fácil que la búsqueda del sentido, se pone pues en marcha un mecanismo que se basta a sí mismo y no requiere razonamiento.

Otro problema es la costumbre de leer en voz alta ya que limita el campo visual , el ojo ralentizado por la palabra solo percibe los signos que hay que pronunciar de immediato , se restringe la anticipación lo que impide formular hipótesis.

” lee de manera fluida , pero no comprende lo que lee “

Finalmente los textos preelaborados se ocupan poco de cultivar la imaginación de los niños y el acto de leer ya no provoca ningún placer.

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Una respuesta a Fracaso escolar y lectura

  1. Gemma dijo:

    La lectura és una competència bàsica per a tots els alumnes. És l’ instrument a través del qual se’ns permet comunicar, són les eines que ens faciliten un aprenentatge i pensament.
    Cada text es representa per diferents codis, per això en funció del contingut de cada text, el lector haurà d’adoptar unes o altres estratègies. És per això que el rendiment acadèmic en cada una de les assignatures estarà molt influenciat en funció del nivell de lectura i comprensió dels alumnes. Una mala comprensió de la lectura pot significar dificultats en les matemàtiques, per exemple en no poder comprendre els problemes que s’han plantejat.
    Molts autors treballen amb la idea que la lectura és una capacitat complexa i multidimensional, que pot estudiar-se tenint en compte una visió interactiva de la lectura i des d’una perspectiva sociocultural (Solé, I., 2012). La proposta per exemple plantejada per Wells sobre els diferents nivells d’alfabetització per una completa comprensió lectora, és:
    – Nivell executiu o de descodificació (aprendre a llegir, per exemple el que se’ns demana a les escoles, el que s’ha comentat en el post que s’adquireix amb el material preelaborat).
    – Nivell funcional (ús de a lectura a la vida quotidiana quan el subjecta ho creu necessari).
    – Nivell instrumental (s’utilitza per obtenir informació i coneixement dels altres).
    – Nivell epistèmic o lectura critica (s’utilitza per pensar i contrastar el propi pensament).
    A la nostre societat hem de ser capaços de combinar una lectura ràpida (de format superficial que s’utilitza freqüentment a través de la xarxa) amb una lectura on es requereix una habilitat per concentrar-nos (lectura lineal de textos narratius o explicatius). Per això és tant important, i malgrat pugui semblar una contradicció, tenir les habilitats adequades que ens facilitin la comprensió de qualsevol tipus de lectura.
    En definitiva, una bona comprensió lectora s’obté a partir del reconeixement visual de les paraules (descodificació) més l’encadenament dels significats de cada un dels elements. En aquest sentit es pot parlar de diferents nivells de processament (Mateos, MªJ., 1985):
    a) Reconeixement de paraules: Decodificar les lletres i buscar el significat de les paraules a la memòria semàntica.
    b) Processament sintàctic: No sempre es pot donar el significat d’una paraula a partir de les interrelacions semàntiques amb el text. Existeixen unes regles sintàctiques que ens permeten especificar correctament les relacions entre paraules. (en el cas de la lectura s’ha de ser més estricte, ja que en la comprensió oral ens ajudem per l’entonació de l’emissor).
    c) Processament semàntic: És el lector el què ha de donar el sentit al text que llegeix. Una vegada reconeix les paraules, les ha d’organitzar i utilitzar el conjunt de processos i coneixements semàntics que té adquirits.

    Malgrat les dificultats que per exemple ens podem trobar a les aules escolars per adquirir les habilitats adequades per la lectura, la competència lectora pot incrementar amb la pràctica, i “no hi ha cap raó perquè un noi o una noia no pugui aprendre a llegir de manera competent si troba els recursos i els ajuts necessaris”1
    1.- Solé, I., 2012. P.25.

    BIBLIOGRAFIA:
    Mateos, Mª. (1985). Comprensión lectora: Modelos, entrenamiento y evaluación. Infancia y Aprendizaje. 31-32. 5-19.
    Solé, I. (2012). La comprensió lectora, una clau per a l’aprenentatge. Barcelona. Fundació Jaume Bofill.

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