TDAH: Tratamiento Multimodal


  • El tratamiento del TDAH  es MULTIMODAL. En el estudio MTA se compararon 4 opciones de tratamiento.
  • El primer tratamiento es el metilfenidato de liberación inmediata con tres tomas diarias.
  • El segundo tratamiento es el tratamiento conductual basado en técnicas psicológicas estructuradas.
  • El tercer tramiento es metilfenidato de liberación inmediata administrado desde la comunidad sin un control exhaustivo.
  • El cuarto tratamiento es un tratamiento combinado, es decir, metilfenidato más tratamiento conductual.
  • En los cuatro casos se redujeron los síntomas de forma significativa, pero el tratamiento combinado ofrece ventajas frente al resto de las opciones.
  • El tratamiento combinado permite reducir la dosis de fármaco e incrementar el grado de satisfacción de padres y profesores.
  • En el TDAH simple el tratamiento con medicación es más efectivo que la psicoterapia   conductual.
  • En el TDAH mas trastorno desafiante la  mejor opción es  la combinación  de medicación y psicoterapia.
  • En el TDAH mas trastorno de ansiedad , la psicoterapia es una parte fundamental del tratamiento.
  • Existen fármacos estimulantes y no estimulantes para el tratamiento del TDAH. El tratamiento debe ser individualizado y pautado por un especialista.
  • En el estudio de Mitchell et al,. se describen las pautas que utilizan los psiquiatras y pediatras australianos para tratar el TDAH.
  • La mayoría de los prescriptores (67%) consideran los estimulantes para ser la primera línea de tratamiento para al menos la mitad de sus pacientes.
  • Los psiquiatras son más propensos a usar estimulantes como tratamientos de primera línea.
  •  La mitad de los prescriptores estaban dispuestos a considerar la prescripción para niños de 4 años de edad.
  • No hubo diferencias significativas en la práctica de la prescripción entre los psiquiatras de niños y adultos.
  • La mayoría de los prescriptores (67-97%) monitorizan de forma rutinaria en los pacientes peso, talla, presión arterial y el progreso académico.
  • Los objetivos del tratamiento son  reducir los síntomas, reducir los síntomas comórbidos, y el riesgo de complicación.
  • Los objetivos del tratamiento son  educar al paciente y su entorno, adaptar el entorno a las necesidades del paciente.
  • Los objetivos del tratamiento son mejorar las habilidades de gestión personal del paciente y de los padres. Es importante cambiar las percepciones desadaptativas del paciente.

Bibliografía 

Mitchell PB, Levy F, Hadzi-Pavlovic D, Concannon PE, Hutchins P, Mulcahy DL, Clarke SD, Salmelainen PA, Warner A, Hughes CF. Practitioner characteristics and the treatment of children and adolescents with attention deficit hyperactivity disorder. J Paediatr Child Health. 2011 Nov 23.

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4 respuestas a TDAH: Tratamiento Multimodal

  1. Gemma dijo:

    Tot i que estar d´acord amb el plantejament del tractament multimodal per la quantitat de bibliografia que li dóna suport pels bons resultats obtinguts, en aquest post es troba a faltar, dins el tractament multimodal, la intervenció escolar i l´entrenament de pares, ja que dins l´algoritme del tractament multimodal, aquestes dues fases afavoreixen el desenvolupament dels pacients i augmenta la satisfacció de pares i professors d´aquests nens.

    _. Peña Olvera, F. i altres, Algoritmo de Tratamiento Multimodal para Escolares Latinoamericanos con Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad (TDAH).Salud Mental 2009;32:S17-S29
    http://www.medigraphic.com/pdfs/salmen/sam-2009/sams091c.pdf

    • lectorixblog dijo:

      Muchas gracias por tu comentario y estamos totalmente de acuerdo con la idea que en un buen tratamiento hay que contar con el colegio.Nos puedes explicar, según tu experiencia, alguna estrategia para ayudar a los profesores.

  2. Laura dijo:

    Particularment no soc massa partidària de tractaments farmacològics, tan sols en casos extrems, tinguen en compte que hi ha varis factors que poden incidir en l’aparició del TDAH tals com:

    Factors bioquímics i neuroanatòmics: S’associa al TDAH a una hipofunció catacolaminergica, dèficit de dopamina i noradrenalina. Presencia de àcids grassos poliinsaturats en l’organisme, omega-3, on un nivell baix en l’organisme s’associa amb la presencia de trastorns neuro cognitius, TDHA, dislèxia, dispràxia i espectre autista. En les analítiques en nens que pateixen de TDHA es solen trobar: desequilibris en els aminoàcids essencials, inadequada proporció entre els àcids grassos, dèficit de determinats minerals i vitamines, dèficits nutricionals que poden afectar a el calci, magnesi, ferro, vitamina A, acid fòlic, etc,.
    Factors genètics i hereditaris, estudis que demostres que pares de nens afectats tenen un risc entre 2 i 8 vegades superior a la població normal de patir el trastorn, la influencia genètica pot arribar fins a un 80% dels casos.
    Factors biològics i ambientals, que poden actuar negativament durant l’embaras i en el part incidint en la probabilitat de patir el trastorn, mares molt joves, afeccions durant l’embaras, consum de tabac, alcohol, part prolongat, etc . També influeixen els factors alimentaris, tals com els efectes que tenen la ingesta diària de determinats nutrients que influeixen en la producció i funció de els neurotransmissors cerebrals i que actuen directament a l’energia mental, rendiment intel·lectual, conducta etc.
    Factors psicosocials, patir situacions estressants que comporta el dur una vida atrafegada de les famílies, poden incidir negativament en el desenvolupament psicomotriu del nen, pobresa, mitja urbà desfavorable, exclusió social, mitja escolar desorganitzar, no oferir les cures necessàries quan es nado…..

    En base a tots aquests factors i segons l’article, el tractament del TDAH ha de ser multidisciplinari i/o multimodal, on es important la participació de diversos professionals, metges, psicòlegs, pedagogs,. El tractament anirà dirigida en quatre sectors:

    Actuacions conductuals, per tal que el comportament del nen amb TDAH pugui neutralitzar l’impacte que el seu trastorn produeix en l’entorn i sàpiga respondre millor a les normes familiars i escolars.
    Actuacions emocionals, per tal de millorar l’adaptació psicosocial de pacients i familiars, per tal d’afavorir la sintonia emocional, mitjançant psicoteràpia familiar, individual.
    Actuacions escolars, comunicació fluida entre el personal docent i els professionals sanitaris, per tal de assolir unes millors condicions en el seu aprenentatge, adaptant les escoles a les seves necessitats.
    Actuacions sanitàries, que van des de el diagnostic fins la indicació terapèutica, tant en el camp psicològic com el medic passant per establir pautes dietètiques, suplements nutricionals, on aquests dos últims pressuposen una alternativa o un complement a l’actuació farmacològica. Supressió de la dieta els additius alimentaris i productes al·lergitzants, incorporació de àcids grassos essencials ( greixos animals i olis vegetals) i àcids grassos omega-3 que es troben en el peix blau, algues, anous, eliminació del sucre.

    Castells,P. Diagnostico y tratamiento del TDHA. Laboratorios Thea. (Temas de pediatria, nº 118)
    http://www.laboratoriosthea.com/archivos/publicaciones/00118.pdf

    • lectorixblog dijo:

      L’article em sembla be.
      El que no posaria son comentaris relatius a la preferencia personal relativa al tractament farmacologic.
      En tot cas, si poses comentaris personals d’aquest tipus, caldria que els documentessis amb arguments contrastables i citan fonts en la mateixa linia.
      Si no ho fas, es queda en una mera observació personal.

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